Facebook-pikseli – mikä se on ja mihin sitä tarvitaan?

Facebook-pikseli - mikä ja mitä hyötyä siitä on?
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Facebook-pikseli on Facebookin ulkopuoliselle verkkosivustolle asennettava pikkuinen JavaScript-koodinpätkä, josta on kokoonsa nähden jättimäisen paljon hyötyä Facebook-mainonnan tehokkuuden parantamisessa.

Mikä Facebook-pikseli on?

Facebook-pikseli on pieni JavaScript-koodi, jonka voi asentaa mille tahansa Facebookin ulkopuoliselle verkkosivustolle.

Facebook-pikselin voi luoda Facebook-mainostilillä tai Facebook Business Managerissa.

Jokaisella pikselillä on yksilöllinen tunniste, jonka avulla pikselin lähettämät tiedot tallennetaan yhtenä tietolähteenä. Yhdellä mainostilillä on käytössä vain yksi Facebook-pikseli, joten pikselin luominen on kertaluonteinen toimenpide.

Kun Facebook-pikseli on luotu ja asennettu sivustolle, se alkaa lähettää Facebookin mainosjärjestelmään tietoa verkkosivustolle suuntautuvista käynneistä ja toimenpiteistä, joita sivuston kävijät tekevät vierailunsa aikana.

Mitä hyötyä Facebook-pikselistä on?

Facebook-pikselistä on sinulle merkittävää hyötyä, jos mainostat Facebookissa. Mikäli sivustollasi ei ole Facebook-pikseliä, luovut vapaaehtoisesti Facebook-mainonnan parhaista tehostamismahdollisuuksista.

Esimerkiksi:

Jos olet kokeillut mainostamissa Facebookissa, mutta olet tyytymätön tähän asti saavuttamiisi tuloksiin, yksi todennäköinen syy on mainosten väärä kohdentaminen.

Facebook-pikselin käyttö avaa uusia, entistä tarkempia kohdentamismahdollisuuksia ja auttaa sinua näyttämään mainoksiasi entistä useammin sellaisille Facebookin käyttäjille, jotka saattavat kiinnostua siitä mitä heille ehdotat.

Lisäksi Facebook-pikseli mahdollistaa mainosten tuottamien konversioiden mittaamisen ja tätä kautta mainosinvestoinnin tuoton tarkan seurannan.

Facebook-pikselin avulla voit:

  1. Muodostaa verkkosivustosi kävijöistä mukautettuja kohderyhmiä ja näyttää sivustosi käyttäjille kohdennettuja mainoksia Facebookissa. Voit esimerkiksi näyttää mainoksia niille, jotka käyvät sivustollasi tutustumassa johonkin tuotteeseen tai palveluun, mutta eivät osta sitä. Mukautettujen kohderyhmien luominen sivuston kävijöistä auttaa merkittävästi parantamaan mainosten osuvuutta kohderyhmän kiinnostuksen kohteisiin.
  2. Muodostaa edellä mainituista kohderyhmistä kaksoisolentokohderyhmiä käytettäväksi mainonnan kohdentamisessa. Kaksoisolentokohderyhmät ovat automaattisesti luotavia kohdeyleisöjä ja ne koostuvat verkkosivustosi vierailijoista muodostamasi kohderyhmään kuuluvien ihmisten kanssa samankaltaisista Facebookin käyttäjistä.
  3. Mitata Facebook-mainostesi ansiosta verkkosivustollasi tai verkkokaupassasi syntyviä tuloksia eli konversioita. Ilman konversioseurantaa et pysty arvioimaan, mitkä mainospanostuksesi ovat kannattavia ja mitkä eivät. Kun käytät konversioseurantaa, voit nähdä yksittäisten Facebook-mainostesi tuottamat konversiot ja konversiokohtaiset mainoskustannukset suoraan Facebookin mainosraporteista.
  4. Käyttää mainoskampanjoissa Facebookin automaattista konversio-optimointia, jolloin Facebookin mainosjärjestelmä pyrkii näyttämään mainoksiasi eniten sellaisille kohdennettuun yleisöön kuuluville Facebookin käyttäjille, jotka suurimmalla todennäköisyydellä tekevät tavoitellun tuloksen verkkosivustollasi.
  5. Näyttää dynaamisia tuotemainoksia verkkokauppasi kävijöille, jotka katselevat tai ostavat tuotteitasi. (Lue lisää dynaamisista tuotemainoksista)

Täydennä pikselikoodia tapahtumilla konversioseurantaa varten

Perusmuodossaan Facebook-pikseli rekisteröi ja välittää mainostilillesi ainoastaan tiedot käynneistä eri sivuilla. Pelkästään tästä on paljon hyötyä, sillä käyntitietojen avulla voit luoda mukautettuja kohderyhmiä sivustosi kävijöistä uudelleenmarkkinointia varten (edellisen listan kohdat 1 ja 2).

Konversioseurantaa ja konversio-optimointia varten Facebook-pikselin peruskoodia on täydennettävä lisäämällä siihen erityisiä tapahtumaseurantakoodeja. Esimerkiksi ostokset verkkokaupasta voidaan raportoida konversioina lisäämällä ostoksen jälkeen näytettävän kiitossivun Facebook-pikseliin ostos-tapahtuman seurantakoodi. Edellä esitetyn listan kohtien 3 – 5 toteutus edellyttää tapahtumaseurannan lisäämistä Facebook-pikseliin.

Miten Facebook-pikseli luodaan?

Facebook-pikseli luodaan hieman eri tavalla riippuen siitä, onko mainostili henkilökohtainen vai onko se liitetty Facebook Business Manageriin.

Facebook-pikselin luominen henkilökohtaiselle mainostilille

Käynnistä Facebook-pikselin luominen siirtymällä Mainosten hallintaan ja valitse ”Tapahtumien hallinta”.

Facebook-mainostili tapahtumien hallinta

Klikkaa vasemman reunan vihreää +-merkkiä, jolloin avautuu linkki ”Yhdistä tietolähteitä.

Facebook tapahtumien hallinta - yhdistä tietolähteitä

Valitse avautuvassa ikkunassa vasemmanpuoleinen vaihtoehto ”Verkko” ja paina Yhdistä-nappia.

Valitse seuraavassa ikkunassa yhteystavaksi Facebook-pikseli ja paina Yhdistä -nappia, jolloin tilin yksilöllinen Facebook-pikselikoodi luodaan.

Valitse yhteystapa Facebook-pikseli

Seuraavaksi näet ikkunan, jossa kerrotaan pikselin toiminnasta. Ohita painamalla Continue (Jatka).

Facebook-pikselin toiminnan esittely

Tämän jälkeen voit antaa pikselille nimen. Pikselin nimenä kannattaa käyttää joko mainostilin nimeä tai yrityksen nimeä, jolloin pikselin tunnistaminen myöhemmin mainosten hallinnassa on helppoa.

Ikkunassa alempana on toinen kenttä, johon voit syöttää sen verkkosivuston URL-osoitteen jonne olet asentamassa pikselin. Facebook tarkistaa verkko-osoitteen avulla sivuston ja tunnistaa, jos sivusto on luotu sellaisella julkaisujärjestelmällä tai verkkokauppaohjelmistolla johon Facebookilla on valmis integraatioratkaisu.

Nimeä pikseli ja tarkista sivuston määritysvalinnat

Voit valita Facebookin ehdottaman kumppani-integraation, mikäli sellainen on saatavilla ja haluat sitä käyttää.

Facebook-pikseli valitse integraatio

Jos haluat käyttää Facebook-pikselin asentamiseen Google Tag Manageria, paina ikkunassa näkyvää Valitse toinen integraatio -linkkiä ja valitse sen jälkeen Google Tag Manager.

Valitse Google Tag Manager

Facebook-pikselin voi asentaa sivustolle myös ilman kumppani-integraatiota. Asentaminen vaatii pääsyn sivuston lähdekoodiin, joten tämä vaihtoehto ei sovellu kaikille.

Facebook-pikselin manuaalista asentamista varten tarvitaan pikselin koodi, jonka löydät klikkaamalla Tietolähteet-sivun keskiosassa näkyvää Jatka pikselin määritystä -painiketta (joka näkyy sivulla mikäli et ole asentanut pikseliä kumppani-integraation avulla).

Jatka Facebook-pikselin määritystä

Seuraavassa ikkunassa näet vasemmalla uutena vaihtoehtona pikselikoodin manuaalisen asentamisen. Valitse tämä klikkaamalla Asenna koodi manuaalisesti.

Pikselikoodin manuaalinen lisääminen sivustolle
Seuraavassa ikkunassa näet pikselin peruskoodin, jonka voit kopioida leikepöydälle klikkaamalla Kopioi koodi -painiketta.
Kopioi Facebook-pikselin koodi leikepöydälle

Kun asennat koodin, varmista, että kopioit ja liität koodin kokonaisuudessaan. Oikea sijoituspaikka on verkkosivustosi pääsivupohjan otsake (<head> ja </head> -tagien välissä). Tarkoitus useimmiten on, että Facebook-pikseli ladataan verkkosivuston jokaisen sivun katselun yhteydessä, jolloin sijoitus sivuston pääsivupohjaan varmistaa tämän.

Mikäli verkkosivustosi on tehty WordPress-julkaisujärjestelmällä, on olemassa erittäin vaivaton tapa asentaa Facebook-pikseli: PixelYourSite Pro -lisäosa. Sen avulla asennat Facebook-pikselin hetkessä sivustollesi ja WooCommerce-verkkokauppaasi. PixelYourSite Pro on maksullinen, mutta ehdottomasti hintansa arvoinen sijoitus jokaiselle, joka haluaa hyödyntää Facebookin markkinointimahdollisuudet tehokkaasti.

Lue lisää PixelYourSite PRO -lisäosasta

Mikäli et itse huolehdi sivustosi tekniikasta, voit lähettää Facebook-pikselin koodin sähköpostilla henkilölle, joka vastaa verkkosivustosi teknisestä ylläpidosta.

Facebook-pikselin luominen Facebook Business Managerissa

Facebook Business Manager on yrityksille tarkoitettu hallintatyöväline, jonka avulla yritys voi hallinnoida Facebook-sivuja, mainostilejä, tuoteluetteloita ja myös Facebook-pikseleitä.

Business Managerin käyttö on suositeltavaa aina, kun Facebook-markkinointia on tarkoitus tehdä tosissaan. Business Managerin avulla voi tehdä monia asioita, jotka eivät ole mahdollisia henkilökohtaista mainostiliä käytettäessä. Business Manager -tilille pystyt esimerkiksi luomaan useita mainostilejä ja jopa 100 Facebook-pikseliä.

Facebook-pikselin luomiseksi siirry Facebook Business Manageriin (https://business.facebook.com) ja avaa Kaikki työkalut -valikko (ns. hamburger-menu).

Tämään jälkeen valitse Oikopolut-osiosta Yritysasetukset.

Facebook Business Manager yritysasetukset

Käynnistä uuden Facebook-pikselin luominen valitsemalla vasemman reunan valikosta Tietolähteet -> Pikselit ja tämän jälkeen klikkaamalla sinistä Lisää-painiketta.

Avautuvassa ikkunassa voit antaa Facebook-pikselille nimen ja halutessasi pyytää Facebookia tarkistamaan sivustosi kumppani-integraatiomahdollisuuksien tarkistamiseksi. Paina lopuksi Jatka-nappia.

Nimeä Facebook-pikseli

Uusi Facebook-pikseli luodaan ja lisätään Business Managerin Pikselit-osioon.

Voit tässä vaiheessa poistua ja asentaa pikselin myöhemmin, tai jatkaa pikselin asentamista valitsemalla Määritä pikseli nyt.

Facebook-pikseli on luotu

Pikselin asentaminen sivustolle etenee aiemmin kerrottujen vaihtoehtoisten tapojen mukaan joko kumppani-integraation tai pikselikoodin manuaalisen asennuksen kautta.

WordPress- ja WooCommerce -käyttäjille PixelYourSite Pro-lisäosa on vaivattomin vaihtoehto.

Facebook-pikselin asennusvaihtoehdot Business Managerissa

Nyt on sinun vuorosi

Jos et vielä aktiivisesti käytä Facebook-mainoksia kävijöiden ohjaamiseksi omalle verkkosivustollesi tai verkkokauppaasi, on korkea aika aloittaa. Facebook on Googlen ohella toinen merkittävä verkkosivuston liikenteen hankinnan kanava, kaiken kokoisille yrityksille ja organisaatioille. Jokainen päivä, jonka käytät viivyttelyyn, muiden some-kanavien ihmettelyyn tai Facebookin kuoleman odotteluun, on hukkaan heitettyä aikaa.

Ja kun aloitat, tee se tosissasi. Facebook-mainonta ei ole rakettitiedettä, mutta hyviä tuloksia syntyy vain käyttämällä Facebookin mainosjärjestelmää viisaasti ja riittävän monipuolisesti.

Facebook-pikselin asentaminen on ensimmäinen askel matkalla, joka johtaa onnistuneisiin Facebook-mainoskampanjoihin ja mainosinvestoinnin positiiviseen tuottoon.

Facebook-pikselin peruskoodin asentaminen on teknisesti hyvin yksinkertainen ja nopea toimenpide, joten siitäkään asia ei voi jäädä kiinni. Vaikka et vielä tällä hetkellä tietäisikään tarkalleen, mihin kaikkeen aiot hyödyntää Facebook-pikselin tarjoamia mahdollisuuksia, asenna Facebook-pikseli sivustollesi mieluiten jo tänään. Se on päätös, jota ei tarvitse katua.

Tilaa SuperSivut blogi

Tilaa SuperSivut-blogi. Saat tiedon uusista julkaistuista blogikirjoituksista sähköpostiisi.

Yhteystietojasi säilytetään ja käytetään sivuston tietosuojaselosteessa kerrotulla tavalla. Voit milloin tahansa perua blogiartikkeleiden tilauksen.

Jaa tämä artikkeli sosiaalisessa mediassa

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin